האם אושו שנוי במחלוקת?
מתוך החוויה האישית רבת השנים שלי במחיצתו, אושו לא שנוי במחלוקת,
וגם לא מה שהוא לימד אותנו דרך שנים רבות של הרצאות, שנכתבו בלמעלה מ-600 ספרים ותורגמו להרבה מאד שפות.
רוב האנשים הבאים לשמוע את דבריו עם ראש ולב פתוח, מתפעמים, כי דבריו מהדהדים עמוק בסינכרוניזציה עם האמת הפנימית שלנו,
בייחוד אם אנחנו מצליחים להתעלות מעבר לכל ההתניות שגדלנו לתוכן.
כן, פעמים רבות יש צורך להעזר ב'ניקוי ראש' בכדי להבין אותו באמת.
אנשי הממסד- פוליטיקאים ואנשי דת לא אהבו אותו כי הוא הפריע לעבודתם לשעבד את האינדיבידואל לרצונם.
אושו לא יצר כת או דת אלא תנועה של אינדיבידואלים, מחפשי חופש ואמת, שהגיעו מרחבי העולם והתקבצו סביבו בכדי ללמוד על דרכים שונות למציאת החופש הפנימי ומהותה העמוקה של האהבה.
ואכן נפתחנו אישית וביחד, בעזרת קבוצות תרפיה והמדיטציות האקטיביות שאושו יצר בשבילנו, האדם המערבי המתוח.
למדנו לחיות את הרגע, לאהוב, וחגגנו את החיים.
ובינתיים, אותם עיתונים צהובונים, הפיצו עם השנים, מבלי להבין לעומק מה באמת קורה, רעיונות וסיפורים מוטעים,
הנוגעים בבסיס לאנשים רבים- הנושאים שהכי מוכרים- כסף, סקס, סמים.
את אושו הכרתי אישית מאז סוף 1978, וחייתי לצידו כ-10 שנים בזמן שהיה חי ונותן את הרצאותיו בוקר וערב, שמהם גם נכתבו הספרים שפורסמו. אני כותבת על זאת בכדי שאנשים תמימים שהוטעו על ידי עיתונאים , שמעולם לא יכלו להבין מה באמת קורה , וניצלו את זה ליצור כתבות מרעישות שאין להן קשר לאמת הפנימית.
חשוב לי שאנשים ידעו זאת ויעברו מחסום זה ויוכלו להרגיש נוח לגשת ישירות לחוכמת אושו ולהחשף לאמת, ולדרכו של אושו העשירה והמגוונת שעזרה לאנשים רבים ושונים ליצור טרנספורמציה כל כך חשובה לחייהם. אני אחת מהם.
אושו, שהיה פרופסור לפילוסופיה ופסיכולוגיה, קרא אלפי ספרים וחקר בדתות רבות, דאג לתרגם לנו לשפה פשוטה כל מה ששווה היה לדעת וללמוד על דברי הבודהה מהמקור,
על מהות חיי הסופיים, מהות הזן, תורת הטנטרה ממקורות שונים ועוד
בשבילי, שנות העשרים שלי ב 'אוניברסיטת החיים' עם אושו היו בהחלט מתנה שמאחלת לכל אחד.
סוג של חגיגה מתמשכת, יום יום, 'שמחת בית השואבה' שאסור היה לפספס....
בהחלט לא היה כל צער שלא בחרתי להיכנס וללמוד נושאים אלו באוניברסיטה רגילה כמו שחשבתי לעשות.
הלימוד אצל אושו היה הרבה מאד דרך מדיטציה של הקשבה לגוף, הוא טען שהגוף הוא הדבר היחידי שעדיין טבעי לנו אז כדאי להקשיב לו.
למדנו לנשום, לנוע, לרפא את עצמינו, לרקוד.
מידי פעם היו כתבות שאמרו שאושו הוא ׳סקס גורו׳ כשהאמת היא ממש הפוכה.
עבדנו על שחרור מהתניות חברתיות ודתיות שנכפו על המיניות, גם על ההתמכרות למיניות והתמכרויות בכלל.
אושו עשה הכל שאנשים שהיו מכורים לסמים ילמדו מדיטציה במקום, ויחוו את האמת במקור. שימוש בסמים לא הורשו במקום.
היחס למיניות היה טבעי ולמדנו דרך מדיטציות אקטיביות שונות להנות ממנה ולהתמיר אותה לאהבה ורוחניות.
האנרגייה המינית שלנו היא גם המקור לאנרגיית חיים בריאה ויצירתית.
מין טבעי ובריא הוא בסיס חשוב להתמרת האנרגיה שלנו בעזרת מדיטציה לאהבה ורוחניות נקייה.
המיניות לכשעצמה מאבדת את החשיבות והעיניין לאחר ההתמרה והארה הפנימית.
מתוך חוויתי האישית שלי עם אושו וחוויתם של רבים מחברי, אושו חי מתוך תדר מואר עוצמתי ביותר,
לכן כל ההשלכות והפנטזיות המיניות שלנו עליו הן שלנו בלבד.
רק מורים שאינם מוארים נופלים בהן.
השלכה נוספת נפוצה על אושו היא עיניין של כסף -והרולסרוסים
הוא הצהיר: "I'm a reach people Guru..." אני גורו של עשירים.
הוא אמר שיש מספיק אשרמים לעניים, ובשביל להיות רוחני אין צורך להיות עני.
הוא החליט לשם שינוי לפנות גם לעשירי העולם, כאלו שיש להם הכל מלבד האושר הפנימי.
אחד הדרכים להסב את תשומת הלב שלהם היתה על ידי שבקש שהקומונה תקנה מכוניות רולסרויס כמספר ימי השנה....
הרולסרוסים המרובים שהיו לנו בקומונה שבנינו באורגון- ארה"ב,
הוו חלק מההשקעות של אחת מ-20 החברות השונות שהחזיקו את החווה הענקית אותה בנינו.
אושו קבל מידי יום סבוב באחד הרולסרוסים שהיה צריך הנעה, בכדי לפגוש אותנו על הדרך, כי
בימים אלו הוא היה ב-3 שנים של שתיקה לרוב בחדרו הצנוע, שנים בהן הוא לא נתן הרצאות.
כששאלו אותו כתבים- למה כל כך הרבה רולסרוסים הוא ענה:
״בכדי לפעור את פיהם של עשירי העם(שהעושר במילא לא הביא להם אושר) ואז אוכל להכניס לפיהם את האמת״
הוא ניצל כל הזדמנות לעורר עיניין בכדי להפיץ את האמת.
אושו לימד אותנו למצוא את האמת דרך הפרדוקס.
לפעמים היה מדבר על נושא מסוים בדרך אחת ויום למחרת בדרך אחרת שנראתה הפוכה לה.
הדרך להבין את האמת היא ללכת מעבר לדואליות של המחשבה- כן ולא, שחור לבן.
הראיה מעבר לדואליות היא התובנה, 'ראיית על' או ראיית האמת.
אגב, עובדה זאת גיליתי כבר בגיל 15-16 כשניסיתי להבין את שעורי התלמוד בבית הספר.
אמרו לנו אז שתלמוד זה דבר מדויק כמו מתמטיקה והמורה דרש דיוק בבחינה של כל מילה ומילה כפי שהוא לימד.
מכיוון שמשהו בתוכי התנגד ללמוד בעל פה כמו תוכי, הכנתי ספרון קטנטן עם כל החומר הנדרש לבחינה.
ואז, יום אחד, בזמני הפנוי קראתי את הכתוב: רבי אחד ענה בלא לגבי מחלוקת כל שהיא והרבי האחר בכן.
הפתרון היה: תיקו. שניהם צודקים. זה לא נשמע הגיוני.
קראתי שוב ושוב בכדי לפצח את העיניין.
לפתע משהו בתוכי הבין וידע את האמת האחת מעבר לדואליות. הבנתי זאת מתוך חוויה פנימית של הארה- פיצוץ פנימי של אור. ואושר.
אושו דבר לרוב בקצב איטי ובקש שנשים לב פחות למילים אלא לשקט בין המילים, בצורה זאת הוא לימד אותנו את חווית המדיטציה.
אושו גם אימן את המוסיקאים הרבים סביבו ליצור מוסיקה הלוקחת אותנו גבוה לאקסטזה פנימית,
ואז לחדור לתוך שקט עמוק של מדיטציה.
הרבה מוסיקאים הם כיום המובילים בעולם של מוסיקת הניו-אייג.
אושו תמיד טען ש- meditation is the Medicationכלומר, הוא אמר שמדיטציה היא הרפואה למצבו של האדם.
מדיטציה, חופש ואהבה היו תורתו על רגל אחת.
אבל החופש בעיניו היה בראש כל דבר.
ואיך למצוא את החופש?
על ידי תרגול מדיטציה, תעוזה להיכנס לתוך התוהו ובוהו של עצמנו.
אומר לנו אושו:"ערכו של אדם נקבע ע"י כניסתו לתוך התוהו ובוהו הפנימי של עצמו...
ואתה ראוי להיקרא בן אדם רק כשהגעת למרכז של עצמך.
מהמרכז אתה רואה שאתה מבורך וגם כל היקום מבורך אף הוא".
המאמר נכתב על ידי סמבביה אננד- תלמידתו הישירה של אושו, מאז 1980.
יוצרת תמציות 'פרחי התודעה', תרפיסטית והילירית המלמדת ומכשירה מטפלים ברחבי העולם.
מחברת הספר: "Communion with Nature"